Hyppää pääsisältöön

Palvelemme jouluna ja vuodenvaihteessa osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.

Lasta suojaavat tekijät | Lasten mielenterveystyö

Tämä sivu on osa Lasten mielenterveystyön hoito- ja palveluketjua.

Eri tutkimuksista on löydetty tekijöitä, joita voidaan pitää lapsen mielenterveyttä suojaavina tekijöinä. Suojaavalla tekijällä tarkoitetaan sellaisia asioita, jotka auttavat lasta kohtaamaan erilaisia elämän haasteita ja tukevat hänen selviytymistään. Suojaavat tekijät edistävät lapsen kehitystä ongelmista ja riskeistä huolimatta.

Suojaavat tekijät voivat olla lapsen omia ominaisuuksia tai ne voivat liittyä lapsen perheeseen tai laajempaan ympäristöön. Jonkin suojaavan tekijän puuttuminen ei väistämättä johda ongelmiin, eikä toisaalta suojaavat tekijät sinällään takaa, etteikö lapsen mielenterveys voisi järkkyä. Vanhempi voi pyrkiä varustamaan lapsensa parhailla mahdollisilla eväillä, mutta kaikilta elämän töyssyiltä hän ei voi lastaan suojata. Osaan suojaavista tekijöistä vanhempi voi vaikuttaa enemmän, toisiin taas vähemmän.

Tyypillisin lasta suojaava tekijä on, että perheessä on turvallinen huolenpitäjä, kuten vanhempi tai sisarus. Muita tärkeitä tekijöitä kotona ovat toimivat arkirutiinit, lapsia kannustava ilmapiiri, sekä toisaalta huolenpitoon kuuluva sopivan tasoinen kontrolli. Ongelmista selvitään paremmin, mikäli perheenjäsenten välillä säilyy hyvä keskusteluyhteys ja keskinäisen kiintymyksen osoittaminen. 

Suojaavia tekijöitä löytyy myös kodin ulkopuolelta. Lähiyhteisöjen ja -verkostojen tarjoamat kontaktit turvallisiin aikuisiin ja roolimalleihin voivat toimia suojaavina tekijöinä. Tavallinen tekeminen tai jutteleminen kavereiden vanhempien tai naapurin aikuisten kanssa voi olla ratkaisevan tärkeä myönteinen kokemus. Harrastuksia ohjaavat aikuiset ja nuorisotyöntekijät voivat suoda henkireiän ja myönteisiä kokemuksia kuormittavassa elämäntilanteessa. Koululla on miltei kaikki lapset ja nuoret tavoittavana toimijana iso mahdollisuus havaita ongelmia, ottaa niitä puheeksi ja tarjota niihin tukea.

Lapsen omia suojaavia ominaisuuksia ovat esimerkiksi sosiaaliset taidot, hyvät ongelmanratkaisukyvyt, älykkyys ja huumorintaju.

Lisätietoa