Neuropsykiatriset häiriöt diagnosoidaan arvioimalla lapsen tai nuoren käyttäytymistä. Täsmällistä mittaria, laboratoriokoetta tai kuvantamistutkimusta ei ole. Vastaavia oireita voi aiheutua muistakin syistä, joten diagnosointi edellyttää aina huolellista, monialaisesti toteutettua arviointia.
Diagnostiseen arvioon tarvitaan mahdollisimman kattavasti tietoa oireiden esiintymisestä ja toimintakyvystä eri tilanteissa sekä psyykkisestä ja fyysisestä terveydentilasta, kehityshistoriasta ja elämäntilanteesta.
Tietoja selvitetään vanhemmilta, lapselta tai nuorelta itseltään sekä mahdollisuuksien mukaan muilta läheisiltä että varhaiskasvatuksen, koulun tai opiskelupaikan henkilökunnalta. Tarvittaessa voidaan pyytää lisätietoja myös muilta lapsen kanssa tiiviisti tekemisissä olevilta aikuisilta.