Itsetuhoisen henkilön kohtaaminen
Muista itsetuhoisen ihmisen hoitoa ohjaavat periaatteet:
- Itsetuhoisista ajatuksista kysyminen ei lisää itsemurhariskiä
- Itsetuhoajatukset ovat väestötasolla varsin yleisiä, eivätkä välttämättä liity mielenterveyden häiriöön
- Jo ajatuksista puhuminen vapaasti voi auttaa ihmistä
- Itsetuhoisia ajatuksia voi olla myös ilman kuolemantoivetta
Itsetuhoisuuden hoidossa on kaksi rinnakkaista tavoitetta:
- Turvassa pysyminen vaikeimmankin olon aikana hetki kerrallaan kunnes pahin tuska helpottuu.
- Itsetuhoisuutta aiheuttavien syiden ymmärtäminen ja purkaminen, sekä se, että elämä alkaa tuntua elämisen arvoiselta.
Pyri ymmärtämään asiakkaan elämässä vaikuttavia asioita itsetuhoisten ajatusten taustalla. Ole myötätuntoinen, kuuntele, pyri löytämään toivoa tilanteeseen. Asiakkaan oloa voi helpottaa jo se. että hän saa rauhassa kertoa omasta tilanteestaan.
Yhteisen keskustelun myötä myös ammattilainen saa uutta ymmärrystä asiakkaan elämään, kuormitusta aiheuttaviin tekijöihin ja asiakkaan auttamiseen. Kun itsetuhoisuuden taustalla vaikuttavia syitä ymmärretään, voi joihinkin niistä pyrkiä vaikuttamaan.
Asiakkaan kanssa työskentelyssä:
- Etsitään tapoja vähentää itsetuhoisuutta ruokkivia asioita, kuten masennusta, toivottomuutta, yksinäisyyttä tai elämäntilanteeseen liittyviä vaikeuksia.
- Etsitään tapoja lisätä itsetuhoisuudelta suojaavia asioita, kuten sosiaalista tukea, toiveikkuutta ja mahdollisuuksia toivottuun elämänmuutokseen.
Keskustele myös asiakkaan ahdistuksenhallintakeinoista, syistä elää ja itsetuhoisuuden vaihtoehdoista. Muistuta myös vertaistoiminnan mahdollisuuksista.
Turvasuunnitelma
Turvasuunnitelma on tehtävä jokaisen itsemurhaa yrittäneen, itsetuhoisista ajatuksista kärsivän ja itseä vahingoittavan asiakkaan kanssa. Turvasuunnitelman avulla terveydenhuollon ammattilainen pyrkii yhdessä asiakkaan kanssa löytämään itsemurha-ajattelua laukaisevat tekijät ja tekemään suunnitelman, miten asiakas voisi mahdollisissa tulevissa kriisitilanteissa hallita itsemurhaimpulssejaan vahingoittamatta itseään.
Läheisten tuki ja ohjaus
Itsetuhoisuus ja itsemurhayritykset ovat kriisi myös läheisille. Kannusta asiakasta siihen, että läheinen otetaan mukaan keskustelemaan asiakkaan tilanteesta ja hoidosta.
Voit kysyä asiakkaalta esimerkiksi “Ketä läheistäsi tilanteesi koskettaa?”, “Voisiko hänet pyytää mukaan keskustelemaan?”
Mahdollista myös läheisille kuulluksi tuleminen. Kysy miten läheinen itse voi ja miten hän on kokenut tilanteen. Rauhallinen kohtaaminen auttaa läheistä vastaanottamaan tietoa ja helpottaa avointa vuorovaikutusta. Tarjoa mahdollisuutta olla myöhemminkin yhteydessä. Kerro myös miten kotona voidaan tukea asiakkaan toipumista sekä mihin olla tarvittaessa yhteydessä, jos tilanne kotona pahenee tai läheinen kaipaa lisätietoa. Muista kertoa läheisille heille suunnatuista tukimahdollisuuksista. Huomioi koko perhe. Lapsiperheen kohdalla huomioi Lapset Puheeksi- keskustelun mahdollisuus perheen lähipalveluissa. Käy läpi turvasuunnitelma yhdessä asiakkaan ja läheisen kanssa, jos läheinen on siinä mainittu.
Lisätietoa: