Tarpeelliset tukitoimet, kuten ohjaus, neuvonta, arjen ympäristöön liittyvät muutokset ja pedagogiset tukitoimet aloitetaan perustasolla heti, kun vaikeudet havaitaan. Niiden aloittaminen ei edellytä tarkempia tutkimuksia tai diagnoosia.
Koulunkäynnin tukitoimet tulee käynnistää heti, kun tuen tarve on havaittu. Tukitoimia suunnitellaan ja toteutetaan yksilö- ja yhteisötasolla yhteistyössä kodin ja koulun sekä opiskeluhuollon että mahdollisten muiden mukana olevien ammattilaisten kanssa. Oppimisen ja koulunkäynnin tukea yksilötasolla rakennetaan tuen kolmitasoisen mallin mukaisesti. Tukitoimien onnistumisen kannalta tärkeää on hyvä vuorovaikutus ja yhteistyö kodin ja moniammatillisen verkoston välillä.
Toisen asteen koulutusta tarjoavat useat koulutuksen järjestäjät, joten oppilaitoksessa tarjottu tuki vaihtelee jonkin verran oppilaitoksen mukaan.
Lukiolaisella on oikeus saada erityisopetusta ja muuta tukea oppimiseensa yksilöllisten tarpeidensa mukaan. Erityisopetus lukiossa on ensisijaisesti pedagogista tukea, joka kohdistuu oppimaan oppimiseen, oman oppimistyylin löytämiseen sekä itsetunnon vahvistamiseen oppijana. Lisätietoa, ks. Oppimisen tuki ja erityisopetus lukiossa.
Ammatillisessa koulutuksessa jokaiselle opiskelijalle tehdään suunnitelma oman osaamisen kehittämiseen (HOKS). Opiskelijalla on oikeus erityiseen tukeen, jos hän oppimisvaikeuksien, vamman, sairauden tai muun syyn vuoksi tarvitsee pitkäaikaista tai säännöllistä erityistä oppimisen ja opiskelun tukea, tutkinnon tai koulutuksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Oppilaitos voi myös järjestää opiskeluvalmiuksia tukevia opintoja, joiden avulla opiskelija vahvistaa perustaitojaan. Lisätietoa, ks. Opiskelijan tuki ja hyvinvointi oppilaitoksissa.
Millaista tuki voi olla -sivulta löydät lisätietoa erilaisista tuen mahdollisuuksista.