Hyppää pääsisältöön

Potilastietojärjestelmän päivitys 27.–28.4. hidastaa päivystyspotilaiden hoitoprosesseja Sairaala Novassa, Laukaassa ja Keuruulla. Kiireettömissä tilanteissa, joissa vaiva ei vaadi välitöntä hoitoa, toivomme asiakkaidemme odottavan maanantaihin.

Lue lisää.
Kaksi ammattilaista keskustelee ja hymyilee toisilleen.

Uutinen

Tukea asiakas- ja potilaskohtaamisiin hyvinvointialueen aloittaessa toimintansa

8.12.2022

Hyvinvointialueen noin 11 500 ammattilaisella on merkittävä rooli osana asiakasviestintää siirryttäessä hyvinvointialueelle. Ammattilaisille on koottu ydinviestejä, niin sanottu hissipuhe, asiakas- ja potilaskohtaamisiin ja mahdollisia kysymyksiä varten.

Hyvinvointialueelle siirryttäessä tavoitteena on turvallinen ja sujuva siirtymä kaikille sidosryhmille. Asukkaille, asiakkaille ja potilaille turvallinen siirtymä tarkoittaa sitä, että palvelut toimivat kuten ennenkin.   

Ydinviestejä asiakas- ja potilaskohtaamisiin:  

  • Keski-Suomen hyvinvointialue aloittaa toimintansa 1.1.2023 ja vastaa sen jälkeen noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista. Aikaisemmin asukkaan oma kunta on vastannut näistä palveluista 
  • Uudistuksen tavoitteena on, että palvelut ovat samat ja yhdenvertaiset kaikille keskisuomalaisille ja ne ovat saatavilla 
  • Vuoden vaihtuessa tutut ammattilaiset palvelevat sinua tutuissa toimipisteissä. 
  • Toimipisteiden ja ammattilaisten puhelinnumerot pysyvät samoina 
  • Asiakkaat ja potilaat asioivat edelleen samalla terveysasemalla tai terveyskeskuksessa, sosiaaliasemalla, hammashoitolassa, neuvolassa, perhekeskuksessa tai ikääntyneiden päivätoiminnassa kuten ennenkin. Myös kotihoito, vammaispalvelut ja muut palvelut toimivat samoin kuin nytkin 
  • Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi löytyvät 1.1.2023 alkaen palveluiden tiedot, yhteystiedot ja toimipisteet. Nämä tiedot löytyvät myös alkuvuodesta 2023 kuntien tai sote-kuntayhtymien verkkosivuilta, joista on ohjaus hyvinvointialueen verkkosivuille 
  • Asiakkaille myönnettävien palvelujen myöntämisperusteet yhteneväistyvät siirtymäajoin, palvelut jatkuvat katkeamatta nykyisillä asiakkailla 
  • Hyvinvointialueelle tulee yhdenmukaiset asiakasmaksut  

Hyvinvointialueen vastuulle kuuluvia palveluita ovat muun muassa 

  • Terveysasemien ja -keskusten palvelut 
  • Sosiaalipalvelut 
  • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut 
  • Oppilas- ja opiskeluhuollon palvelut  
  • Mielenterveys- ja päihdepalvelut  
  • Hammashoitoloiden palvelut 
  • Ikääntyneiden palvelut 
  • Vammaispalvelut 
  • Erikoissairaanhoidon palvelut, Sairaala Novan palvelut 
  • Pelastustoimi ja ensihoito, Keski-Suomen pelastuslaitoksen palvelut 

Tuemme keskisuomalaisten hyvää arkea – hissipuhe hyvinvointialueesta ja sen tehtävästä 

Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomalaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea.  

Hyvinvointialueesta muodostuu Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 11 500 ammattilaista. Tarjoamme uutena työnantajana mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.  

Asiakasviestinnällä tuetaan sujuvaa ja turvallista siirtymää

Asiakasviestinnässä on tehty ja tehdään laajalti viestinnän toimenpiteitä syksyn 2022 ja alkuvuoden 2023 aikana. Niitä ovat muun muassa: 

  • Mediatiedotteet ja -tilaisuudet, uutiset ja sosiaalinen media 
  • Yleisesite kaikkiin Keski-Suomen kotitalouksiin. Esite on jaossa myös hyvinvointialueen ja kuntien toimipisteissä. Sähköisesti saatavilla on myös kieliversiot englanti, venäjä, arabia, persia, ukraina sekä viittomakielisille video 
  • Lehtimainoskampanja 
  • Bussimainonta 
  • Videosarja hyvinvointialueen toiminnasta ja tulevaisuudesta  
  • Julisteita hyvinvointialueen toimipisteisiin 
  • Logotarrat hyvinvointialueen toimipisteiden sisäänkäyntien yhteyteen 
  • Palveluopas hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen toimipisteisiin 
  • Kohdennetut asiakastiedotteet palveluittain niille asiakkaille, joiden palveluiden myöntämisperusteet yhtenäistyvät vuoden 2023 aikana. Asiakastiedotteet on toimitettu kuntiin 5.12.2022 lähetettäväksi edelleen omaishoidon, ikääntyneiden asumispalvelujen ja kotihoidon, ikääntyneiden ja vammaisten perhehoidon, vammaispalveluiden ja erityishuollon asiakkaille ja omaisille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujien kotiin tarjottavien palvelujen asiakkaille ja lastensuojelun perhehoitajille. Asiakastiedotteet löytyvät myös hyvaks.fi -sivuilta
  • Kuntien asukaslehdet 
  • Info-tv:t 
  • Hyvä arki kaikille -keskustelutilaisuudet 
  • Henkilöstön sähköpostiallekirjoituksiin maininta palveluiden järjestämisvastuun siirrosta Keski-Suomen hyvinvointialueelle. Ohjeen löydät hyvaks.fi:ltä ja Polku-intrasta. 

Asiakasviestinnän hissipuheen löydät myös hyvaks.fi:tä.  

 Lisätietoja:   

  • Tero Manninen, viestinnän ja osallisuuden projektipäällikkö, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 707 1508, tero.manninen(at)hyvaks.fi 
  • Sanna-Riikka Koponen, viestintäpäällikkö, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 050 598 8481, sanna-riikka.koponen(at)jyvaskyla.fi
  • Tuija Ijäs, viestinnän asiantuntija, Jyväskylän kaupunki, p. 050 566 2193, tuija.k.ijas(at)jyvaskyla.fi