Uutinen
Paljon palveluja tarvitsevan asiakkaan palveluketjua kehitetään toimintamallin pilotissa
6.3.2023
Paljon palveluja tarvitsevan asiakkaan palveluketjua kehitetään Keski-Suomen hyvinvointialueen ammattilaisten käyttöön.
Tavoitteena on edistää asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaista moniammatillista yhteistyötä sekä asiakkaan ohjausta sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Palveluketjulla tarkoitetaan palvelukokonaisuutta, asiakkaan palvelupolkua, jonka hän kulkee läpi saadessaan hoitoa tai palveluja tarvitsemaansa sairauteen tai tilanteeseen. Joka kymmenes suomalainen sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakas tarvitsee räätälöityä, henkilökohtaista tukea palveluissa asioidessaan.
Asiakkaan tarpeiden mukainen ohjaus ja moniammatillinen yhteistyö edistävät sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteen toimivuutta, laatua, vaikuttavuutta, oikea-aikaisuutta ja palvelujen jatkuvuutta, ja sitä kautta asiakkaan terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä. Yhteen toimivat ja -sopivat palvelut hillitsevät myös kustannusten kasvua. Nämä ovat paljon palveluja tarvitsevan asiakkaan palveluketjun kehittämistyön keskiössä.
Paljon palveluja tarvitsevan asiakkaan palveluketjua kehitetään keväällä alkavan palveluohjauksen ja hallinnan toimintamallin pilotin avulla.
– Toimintamallin pilotointi sekä asiakkaiden ja ammattilaisten antamat kehittämisehdotukset auttavat meitä varmistamaan, että palveluketju vastaa Keski-Suomen hyvinvointialueen tarpeita, kertoo projektityöntekijä Merja Jämsinen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta.
Palveluketju moniammatillisen tiimin työkaluna
Paljon palveluja tarvitsevan asiakkaan palveluketjua kehitetään Keski-Suomen hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa. Palveluketjun kehittämistyö on jatkoa ohjelmassa kehitetylle vastaanottojen moniammatilliselle toimintamallille.
– Monet asiakkaat hyötyvät sosiaali- ja terveyspalveluiden koordinoinnista ja ilman moniammatillista yhteistyötä asiakkaan palvelupolku saattaa risteillä eri palveluiden välillä. Moniammatillinen yhteistyö ja hyvä koordinointi takaavat sen, että asiakas saa tarvitsemansa avun ja tuen mahdollisimman oikea-aikaisesti. Näin myös häiriökysyntä ja päällekkäisen työn määrä eri palveluissa vähenee, toteaa Jämsinen.
Palveluketjua kehitetään palveluohjauksen ja hallinnan toimintamallin pilotissa sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaisten sekä asiakkaiden kanssa kevään aikana. Toimintamallin tavoitteena on, että sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen tunnistaa asiakkaan monialaisen tuen tarpeen sekä useita palveluita käyttävät asiakkuudet. Tällöin ammattilainen kartoittaa asiakkaan tilanteen moniammatillisessa tiimissä ja laatii asiakkaan kanssa sosiaali- ja terveydenhuollon yhteisen asiakassuunnitelman.
Voit tutustua tarkemmin paljon palveluja tarvitsevan asiakkaan palveluketjuun sekä vastaanottojen moniammatilliseen toimintamalliin Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Lisätietoja:
- Merja Jämsinen, projektityöntekijä, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 615 4912, merja.jamsinen(at)hyvaks.fi