Uutinen
Farmaseutti palvelee asiakkaita terveysaseman vastaanoton pilotissa
5.12.2022
Farmaseutti on aloittanut työskentelynsä Jyväskylän Sampoharjun terveysaseman vastaanotolla marraskuussa 2022 osana moniammatillista toimintamallia.
Pilotin tarkoituksena on kokeilla, miten asiakkaat sekä vastaanotolla työskentelevät sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset hyötyvät farmaseutin osaamisesta. Kokemuksia hyödynnetään moniammatillisen toimintamallin kehittämisessä Keski-Suomen hyvinvointialueelle.
Pilotin tavoitteena on luoda ja kuvata toimintamalli siitä, miten farmasian ammattilainen voi tukea asiakasta sekä muita sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia asiakkaan lääkehoidossa perusterveydenhuollon vastaanotolla. Malli pyritään ottamaan hyvinvointialueen kaikkien terveysasemien käyttöön tulevaisuudessa.
Moniammatillisessa toimintamallissa eri ammattilaiset työskentelevät fyysisesti samassa tilassa, jolloin he voivat hyödyntää koko tiiminsä osaamista ja pohtia yhdessä asiakkaan hoidon- ja palveluntarvetta. Moniammatillinen toimintamalli on otettu käyttöön laajasti Keski-Suomen terveysasemien vastaanotoilla; toimintamallissa kokeillaan nyt ensimmäistä kertaa farmaseutin mukanaoloa. Vastaanottojen moniammatillista toimintamallia kehitetään osana Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmaa.
Farmaseutti tukee asiakasta ja ammattilaisten osaamista
Moniammatillisella vastaanotolla farmaseutti tarkastelee asiakkaan lääkehoitoa kokonaisvaltaisesti. Tämä tukee asiakkaan toimintakykyä, lisää asiakkaan tietoa omasta lääkehoidosta sekä parantaa hoitoon sitoutumista, etenkin jos hänellä on käytössä monta samanaikaista lääkitystä. Usein farmaseutti havaitsee, että asiakkaalla voi olla tarve saada lisätietoa lääkkeistä sekä saada ohjausta lääkkeiden oikeasta käytöstä.
– Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että lääkkeistä, niiden käytöstä ja vaikutuksista on ehditty keskustelemaan farmaseutin kanssa perusteellisesti. Toisin kuin apteekeissa työskentelevillä farmasisteilla, sosiaali- ja terveydenhuollossa työskentelevillä farmaseuteilla on käytössään myös esimerkiksi asiakkaan mittaus- ja laboratorioarvot, jolloin lääkityksen henkilökohtaista sopivuutta on helpompi arvioida, kertoo osastofarmaseutti Anu Saavalainen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmasta.
Moniammatillisen työskentelyn tavoitteena on, että farmaseutti edistää yhteistyön myötä muiden tiimin ammattilaisten lääkkeisiin liittyvää osaamista. Farmaseutti tarkastelee vastaanotolla asiakkaan lääkehoitoa, muun muassa lääkehoidon käytön aiheita, annosteluja, mahdollisia yhteis- ja haittavaikutuksia, lääkehoidon taloudellisuutta sekä lääkehoitoon liittyvän seurannan toteutumista. Hänen havaintonsa tukevat asiakkaan asioita hoitavia ammattilaisia hoitopäätösten teossa.
Farmaseutin työtehtäviin kuuluu keskeisesti myös potilastietojärjestelmissä olevien lääkitystietojen ajan tasalla pitäminen, mikä varmistaa asiakkaan lääkehoidon syvemmän tarkastelun ja asianmukaiset lääkehoitopäätökset. Tämä vastaa kansalliseen ja kansainväliseen huoleen potilastietojärjestelmissä olevien lääkitystietojen ajantasaisuudesta.
Voit lukea lisää moniammatillisesta toimintamallista Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta.
Lisätietoja:
-
Emilia Nygren, projektipäällikkö, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 050 311 8687, emilia.nygren(at)jyvaskyla.fi
-
Anu Saavalainen, osastofarmaseutti, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, p. 050 340 0642, anu.saavalainen(at)jyvaskyla.fi