Hyppää pääsisältöön
Piirros hyvinvointialueen strategiasta

Uutinen

Keski-Suomen hyvinvointialueen lautakunnat käsittelevät 21.2. kokouksissaan muun muassa hyvinvointisuunnitelmaa

16.2.2024

Keski-Suomen hyvinvointialueen lautakunnat käsittelevät 21.2. kokouksissaan muun muassa hyvinvointisuunnitelmaa ja valtuustoaloitteita.

Lautakunnat tutustuvat palveluverkkotyöhön 

Keski-Suomen hyvinvointialueen aluehallituksen on tarkoitus päättää 20.2.2024 sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluverkkotyön lausuntoajan käynnistämisestä. Lautakunnat saavat perehdytyksen palveluverkkotyöhön 21.2. ennen kokousta järjestettävässä seminaarissa.

Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluverkkotyössä rakennetaan kestävä, kehittyvä ja saumaton sosiaali- ja terveyspalveluiden palveluverkko. Palveluverkon tavoitteena on tarjota kaikille keskisuomalaisille sosiaali- ja terveyspalveluja mahdollisimman yhdenvertaisesti. Monikanavainen palveluverkko koostuu palvelukanavista, joihin kuuluvat muun muassa palvelutuotannon toimipisteet, sähköiset palvelut, liikkuvat palvelut ja asiakkaille kotiin vietävät palvelut. 

Lautakunnat tulevat antamaan lausuntonsa palveluverkkotyötä varten maaliskuussa. Lautakuntien lisäksi palveluverkkotyöhön perehdytetään myös vaikuttamistoimielimet, jotka myös antavat lausuntonsa 23.3. mennessä. 

Ehkäisevän työn suunnitelmalla laajentunut hyvinvointisuunnitelma 

Laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma ovat hyvinvointialueen lakisääteisiä asiakirjoja. Molemmat ovat osa hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden ohjelmakokonaisuutta. Ehkäisevän työn suunnitelmaa valmisteltiin aluksi erillisenä ohjelmana, mutta myöhemmin todettiin, että sisällöt ovat keskeinen osa alueellista hyvinvointisuunnitelmaa, joten suunnitelmat yhdistettiin. 

Alueellinen hyvinvointisuunnitelma 2024–2025 tuodaan evästettäväksi lasten, nuorten ja perheiden sekä työikäisten lautakuntaan. 

Yhteisölliselle asumiselle laaditaan palvelukuvaus 

Keski-Suomen hyvinvointialueen koti- ja asumispalveluiden vastuualueella on valmisteltu ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen palvelukuvaus, joka etenee lautakunnan evästyksin aluehallitukseen.  

Yhteisöllisellä asumisella tarkoitetaan hyvinvointialueen järjestämää asumista esteettömässä ja turvallisessa asumisyksikössä, jossa henkilön hallinnassa on hänen tarpeitaan vastaava asunto. Yksikössä asiakkaille on tarjolla sosiaalista kanssakäymistä edistävää toimintaa, jota varten asumisyksikössä on soveltuvat tilat. Ikääntyneiden yhteisöllisen asumisen tarkoituksena on ylläpitää asiakkaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä kuntouttavan työotteen ja sosiaalista kanssakäymistä edistävän yhteisöllisen toiminnan avulla.  

Palvelusetelien sääntökirjoissa hintapäivitysesitys 

Hyvinvointialue järjestää palveluita omana toimintana, ostopalveluina ja palveluseteleillä. Palvelusetelit ovat käytössä sosiaali- ja terveyspalveluiden jokaisella vastuualueella. 

Palvelusetelitoiminnassa ei synny sopimusta järjestäjän ja palveluntuottajan välille. Toimintaa ohjataan sääntökirjoilla, joita päivitetään esimerkiksi palveluseteleiden arvon muuttuessa. Päivityksiä maksuluokkiin esitetään muun muassa omaishoidon tuen, rintamaveteraanien kotihoidon ja säännöllisen kotihoidon palveluseteleiden sääntökirjoissa. 

Valtuustoaloite toimenpiteistä, joilla koulupsykologipulaa voisi helpottaa 

Valtuustoaloitteessa todetaan, että Keski-Suomessa on jo useamman vuoden ajan ollut vajetta opiskeluhuollon psykologeista ja tilanne on heikentynyt Keski-Suomen hyvinvointialueella. Lakisääteistä henkilöstömitoitusta ei ole pystytty noudattamaan rekrytointivaikeuksien vuoksi. Aloitteessa todetaan myös, että tilannetta on pyritty ratkaisemaan ostopalvelulla, jonka hinta on korkea. 

Vastauksessa kuvataan opiskeluhuollon psykologipalvelun nykytila ja esitetään toimenpiteet, joita on jo toteutettu tai joita tullaan toteuttamaan Keski-Suomen hyvinvointialueella. Toimenpiteissä on kiinnitetty huomioita muun muassa rekrytointiin, yliopistoyhteistyöhön ja psykologiharjoitteluun, palkkaukseen, työn mitoitukseen ja sisältöön, työn kehittämiseen, työn joustavuuteen, työn liikkuvuuteen, työtiloihin ja -välineisiin, työn johtamiseen, työnohjaukseen sekä täydennyskoulutukseen. 

Lasten, nuorten ja perheiden lautakunnalle esitetään, että se antaa valtuustoaloitteeseen laaditun vastauksen aluehallitukselle jatkokäsittelyyn. 

Valtuustoaloite lastensuojelun jälkihuollon ikärajan säilyttämisestä 25 vuodessa  

Valtuustoaloitteessa ehdotetaan, että Keski-Suomen hyvinvointialue säilyttäisi lastensuojelun jälkihuollon ikärajan 25 vuodessa. Jälkihuollon ikäraja laski kahdella vuodella eli 23 vuoteen 1.1.2024 voimaan tulleen lastensuojelulain muutoksen mukaisesti.  

Jälkihuollon tehtävänä on järjestää kokonaisvaltainen tuki sijoituksesta itsenäistyvälle nuorelle. Jälkihuollon asiakkuudessa olevista nuorista tutkitusti noin kolmasosa pärjää pääsääntöisesti hyvin, kolmasosa selviytyy kevyillä tukitoimilla ja kolmasosa tarvitsee erityistä tukea. Vastauksessa esitetään muun muassa, että jälkihuolto-oikeus päätetään lakimuutoksen mukaisesti kaikilla jälkihuollon asiakasnuorilla 23-vuotiaana, mutta jälkihuollon tukea järjestetään 25-vuotiaaksi asti sellaisten nuorten kohdalla, joilla on erityisen tuen tarve. 

Lasten, nuorten ja perheiden lautakunnalle ja työikäisten ja ikääntyneiden lautakunnalle esitetään, että se antaa aloitteeseen annetun vastauksen aluehallitukselle jatkokäsittelyyn. 

Turvallisuuslautakunnan käsittelyssä aloite senioreiden henkilöturvallisuuskartoitusten tekemisestä 

Multian, Uuraisten, Keuruun ja Petäjäveden vanhusneuvostot ovat tehneet aloitteen senioreihin kohdistettavista henkilöturvallisuuskartoituksista. Keski-Suomen hyvinvointialueen vanhusneuvosto käsitteli aloitetta tammikuussa 2024 ja siirsi aloitteen turvallisuuslautakunnan käsiteltäväksi. Turvallisuuslautakunta valmistelee asiasta ehdotuksen aluehallitukselle, ja aluehallitus antaa aloitteeseen varsinaisen vastauksen.  

Turvallisuuslautakunnan vastausehdotuksessa todetaan, että aloitteessa on tunnistettu tarve kehittää palveluita asukkaiden turvallisuuden ja hyvinvoinnin parantamiseksi. Kehittämistoimien, kuten henkilöturvallisuuskartoitusten, suunnittelussa tulee kuitenkin huomioida voimassa olevan lainsäädännön sekä henkilöstöresurssien niukkuuden asettamat reunaehdot. 

Turvallisuuslautakunnan kokouksessa käsitellään myös muun muassa pelastustoimen ajankohtaiskatsausta. Pelastustoimelle vuosiksi 2024–2027 hyväksytyn palvelutasopäätöksen toimeenpanon alkamisen yhteydessä on tarkoituksenmukaista luoda katsaus paitsi lähtötilanteeseen myös tulevaisuuden näkymiin.  

Kokouksien esityslistat ja pöytäkirjat 

Lautakuntien kokouksien esityslistat ovat liitteineen on osoitteessa www.hyvaks.fi/hyvinvointialue/lautakunnat. 

Lautakuntien listat pdf-muodossa:  

Lautakunnan kokouksen pöytäkirja julkaistaan hyvaks.fi-verkkosivuilla heti, kun se on tarkastettu. 

Lisätietoja: 

  • Järjestämispäällikkö Jarna Virtanen, lasten, nuorten ja perheiden lautakunnan esittelevä viranhaltija, p. 040 542 0875, jarna.virtanen(at)hyvaks.fi 
  • Riskienhallintajohtaja, turvallisuuslautakunnan esittelevä viranhaltija Simo Oksanen, p. 040 552 1263, simo.oksanen(at)hyvaks.fi 
  • Strategiajohtaja, työikäisten ja ikääntyneiden lautakunnan esittelevä viranhaltija Anu Pihl, p. 050 320 4896, anu.pihl(at)hyvaks.fi