Arjen sankaritarinoita: työpaikalla omana itsenään
Suuhygienistien Salla Haatajan ja Jenni Kilpiön työhuoneesta kantautuu hammashoitolan äänten sijaan rauhallinen puhe, näppäimistön naputus ja hiiren klikkailu.
Tavallisen kerrostalokaksion työhuoneen seinät on päällystetty eri värisillä akustiikkalevyillä, jotta kaiku ei häiritse puhelinkeskustelua asiakkaan kanssa. Ikkunasta avautuu avara näkymä puiden yli lähiöön. Olemme Seututerveyskeskuksen suun terveydenhuollon hoidon tarpeen arvioinnin yksikössä Jyväskylässä.
Hoidon tarpeen arvioinnissa selvitetään puhelimitse tai sähköisesti asiakkaan hoitoon hakeutumisen syy, sairauden oireet ja niiden vaikeusaste, sekä kiireellisyys asiakkaan kertomien esitietojen perusteella. Arvioinnin jälkeen asiakas ohjataan joko hammaslääkärille, suuhygienistille tai itsenäistä työtä tekevälle hammashoitajalle.
Salla Haataja valmistui suuhygienistiksi Oulun seudun ammattikorkeakoulusta vuonna 2004. Hän on työskennellyt suuhygienistinä niin yksityisellä kuin kunnallisellakin puolella. Vuonna 2021 hän päätti hakea avoinna olevaa suun terveydenhuollon hoidon tarpeen arvioinnin paikkaa. Salla tuli valituksi ja on viihtynyt monipuolisessa työssään hyvin.
–Työskentelen yhden päivän viikossa kliinisissä työtehtävissä, kolmena päivänä olen hoidon tarpeen arvioinnissa ja yksi päivä menee toimistohommia tehdessä, Salla kertoo.
Puhelintyö kompensoi Sallan mielestä hyvin fyysisesti kuormittavaa potilastyötä.
–En halua kuitenkaan jättää suuhygienistin työtä, koska tykkään siitä paljon ja pidän samalla ammattitaitoa yllä.
Tiimissä työskentelee kuusi vakituista henkilöä, toimipisteessä mahtuu olemaan neljä kerrallaan. Asiakaspuheluihin vastataan maanantaista perjantaihin klo 7.30–16.
–Saamme lisävahvistusta aamuruuhkan purkuun ja kiiretilanteisiin tarvittaessa vastaanotoilta.
Puheluita tulee päivittäin tasaiseen tahtiin. Päivän aikana ehditään hoitamaan kaikki puhelut, soittopyynnöt ja sähköiset yhteydenotot. Chat-palvelu verkossa on myös käytössä klo 10–15.
–Asiakkaamme eivät vielä hyödynnä chattia kovinkaan paljoa, mutta jatkossa uskon sen käytön lisääntyvän.
Luottamusta ja joustoa
Työpisteessä on kiinnitetty paljon huomiota työergonomiaan. On sähköpöydät, kaksi näyttöä, erilaisia istuimia, hiiriä ja näppäimistöjä, joita voi halutessaan vaihtaa.
–Tänne on kiva tulla aamuisin töihin. Työkaverit ovat mukavia ja täällä saa olla omana itsenä, näyttää ja kuulostaa miltä haluaa, Jenni Kilpiö hymyilee.
Jenni on työskennellyt tiimissä puoli vuotta. Hän kokee, että on sisäistänyt työn nopeasti, oppinut arvioimaan asiakkaan hoidon tarvetta ja hoitoon ohjausta.
–Tässä työssä pääsen kiinni teoriaan ja hoitotyössä käytäntöön.
Tiimityöskentelystä on Jennin mielestä paljon hyötyä. Kun löydetään jokin epäkohta, niin sitä voidaan pohtia yhdessä ja purkaa samana päivänä kollegoiden kanssa.
Rauhallisuus ja kyky kuulla asiakasta ovat hyödyksi asiakastyössä. Ikävintä työssä on se, kun kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Aikoja ei pystytä aina antamaan asiakkaan toiveiden mukaisesti, vaan päätös tehdään annettujen ohjeiden ja hoidon tarpeen arvion perusteella.
Salla ja Jenni ovat tyytyväisiä esihenkilöihin ja johtamiseen. Naiset kokevat, että heidän työhönsä luotetaan ja heidän takanaan seisotaan.
–Kun noudatamme olemassa olevia ohjeita, niin voimme turvallisin mielin tehdä tätä työtä. Vaikka joskus tulee haastavia puheluita, niin esihenkilöiden ja tiimin tuki on takanamme. Yhteyden ottaminen esihenkilöihin on helppoa ja siihen on matala kynnys, Salla kertoo.
Vaihtelevan työnkuvan ja työpaikan kehitysmyönteisyyden ohella joustavuus johdon kanssa puolin ja toisin on yksi työn hyvistä puolista
Yläkuva: Suurin osa asiakkaiden soitoista on kiireettömiä ajanvarauksia, tiedusteluja, aikojen perumisia tai siirtämisiä, Salla Haataja (edessä) kertoo.
Alakuva: Joulukuussa suuhygienistiksi valmistuva Jenni Kilpiö (oikealla) on vasta uransa alussa, mutta saanut tehdä jo monipuolisesti erilaisia suun terveydenhuollon töitä.
Teksti ja kuvat: Johanna Sell