Hyppää pääsisältöön
Sote-ammattilainen etävastaanotolla.

Digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen rakentaminen

Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman yhtenä tavoitteena oli, että Keski-Suomen hyvinvointialueen asukas pääsee nopeammin hoitoon ja saa oikeanlaista apua, kun sitä tarvitessaan. Palveluiden kehittämisen kärjessä meillä oli digitaaliset palvelut. Näkyvin työn tulos oli Keski-Suomen digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus, Omaks.fi.palvelu, joka avautui toukokuussa 2021.

Palvelu tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden asioida digitaalisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa, perinteisten palveluiden rinnalla. Palvelu tarjoaa keskisuomalaisille uuden palvelukanavan ja tuo arkeen apua: joskus voi olla helpompaa asioida verkossa, kuin matkustaa bussilla terveysasemalle - varsinkin jos sinun on vaikea liikkua. Joskus taas, esimerkiksi pienten lasten kanssa liikkuminen voi aiheuttaa ylimääräistä stressiä, ja siihenkin haluamme tarjota apua digitaalisin ratkaisuin.

Omaks.fi:n chatissa asiakkaan kanssa keskustelee chatbot Helpotti sekä joukko ammattilaisia, esimerkiksi sairaanhoitajia ja sosiaaliohjaajia. Chat-keskustelun voi vaihtaa myös videovälitteiseksi. Palvelussa hoituvat monet terveyshuolet kuten virtsaoireet, seksitaudit ja -oireet, ihoon ja kynsiin liittyvät kysymykset sekä terveyden ylläpitoon liittyvät asiat. Myös reseptin uusinen käy helposti vaikka kotisohvalta!

Hyvinvointisi tueksi

Hyvinvointisi tueksi -osio on koottu kaikkia keskisuomalaisia varten. Löydät sivuilta tietoa omaan hyvinvointiisi, terveyteesi ja turvallisuuteesi liittyen. Onko sinulla uniongelmia? Miten saisin enemmän liikuntaa arkeeni? Onko ruokavaliosi kunnossa? Osiosta löydät tietoa myös esimerkiksi raskaudesta, valtimo- ja aivoterveydestä tai seksuaalisesta hyvinvoinnista sekä laajalti keskisuomalaista järjestötietoa.

Digitaalisesta sosiaali- ja terveyskeskuksesta löydät helposti myös Omaolo.fi:n palvelut, kuten oirearviot ja laajan tarjonnan erilaisia hyvinvointivalmennuksia.

Kehitimme palveluita hoidon tarpeen arvioinnin ja palvelutarpeen arvioinnin näkökulmasta: ammattilaiset arvioivat jokaisen asiakkaan tilannetta yksilöllisten tarpeiden ja voimavarojen pohjalta. Arviointi pyritään toteuttamaan yhtenäisesti ja moniammatillista tiimiä hyödyntäen koko Keski-Suomen maakunnassa. 

Anna palautetta

Voit antaa palautetta digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen toiminnasta ja ominaisuuksista. Palautteesi on meille tärkeää ja pyrimme kehittämään toimintaamme saadun palautteen perusteella.

Anna palautetta digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen palautesivulla. Kiitos palautteestasi!