Hyppää pääsisältöön

Palvelemme kesäaikaan osin rajoitetuin aukioloajoin.

Katso poikkeusaukioloajat täältä.
Ammattilainen keskustelee asiakkaan kanssa puhelimessa.

Uutinen

Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkoajanvarauksen järjestelmä vaihtuu

4.6.2024

Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkoajanvarauksen järjestelmä vaihtuu uuteen digitaalisen asioinnin järjestelmään maanantaista 10.6. alkaen.

Järjestelmävaihdoksen vuoksi myös ajanvarauksen verkko-osoite muuttuu. Linkit uuteen järjestelmään löytyvät hyvinvointialueen verkkosivuilta samoista tutuista paikoista kuin ennenkin. 

Asiointijärjestelmän muutos koskee seuraavia kuntia: Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Keuruu, Konnevesi, Laukaa, Multia, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Uurainen.

Uusi Digitaalinen asiointi löytyy osoitteesta hyvaks.terveytesi.fi

Digitaalinen asiointi on käytettävissä seuraavien kuntien asukkaille: Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Keuruu, Konnevesi, Laukaa, Multia, Muurame, Petäjävesi, Toivakka ja Uurainen. Pohjoisen alueen kuntien, eli Äänekosken sekä Saarijärven ja Viitasaaren seudun verkkoajanvarauksista löytyy lisätietoa Hyvaks.fi-verkkosivuilta.

Digitaalisessa asioinnissa on 10.6. alkaen varattavissa vastaanottoaikoja tiettyihin, erikseen määriteltyihin tarkoituksiin ja palveluihin. Verkkoajanvarausta on tarjolla muun muassa seuraavissa palveluissa: 

  • Terveysaseman hoitajan vastaanotto, aika varattavissa oman asuinkunnan toimipisteeseen  
  • Suun terveydenhuolto, aika varattavissa mihin vain oman asuinkunnan toimipisteeseen 
  • Fysioterapia, aika varattavissa mihin vain tarjolla olevista toimipisteistä 
  • Lastenneuvola, aika varattavissa oman asuinkunnan toimipisteeseen  
  • Kouluterveydenhuolto, aika varattavissa oman asuinkunnan toimipisteeseen  
  • Opiskeluterveydenhuolto, aika varattavissa oman asuinkunnan toimipisteeseen  
  • Ravitsemusterapia, aika varattavissa Sairaala Novaan Jyväskylään tai Äänekosken terveysasemalle kelle tahansa lähetteen saaneelle hyvinvointialueen asukkaalle kotikunnasta riippumatta 

Tarjolla olevat ajanvarausmahdollisuudet ja niihin liittyvät tarkemmat ohjeet näkyvät kirjautumisen jälkeen. Digitaalinen asiointi näyttää kirjautuneelle käyttäjälle varattavissa olevat vastaanottovaihtoehdot, missä toimipisteissä aikoja on varattavissa ja mihin aikoihin. Aikaa varatessa järjestelmä antaa myös ohjeet, miten vastaanotolle tulee mahdollisesti varautua.

Järjestelmämuutoksen yhteydessä terveyspalveluiden ajanvarausmahdollisuudet poistuvat aikaisemmasta Hyvis.fi-asiointipalvelusta.

Sosiaalipalvelujen verkkoajanvaraus säilyy ennallaan sosiaaliasemilla käyntien osalta Hyvis.fi-palvelussa, kunnes sekin poistuu käytöstä 31.8. Tiedotamme tästä myöhemmin erikseen. Muut Hyvis.fi-palvelun asiointimahdollisuudet säilyvät ennallaan.

Digitaalinen asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Verkkoajanvaraukset voi myös siirtää tai perua Digitaalisen asioinnin kautta. Lisäksi järjestelmä näyttää asiakkaan muut perusterveydenhuoltoon ja erikoissairaanhoitoon varatut vastaanottoajat.

Samalla verkkoajanvaraus laajenee ja tuo joustavuutta asiointiin

Maanantaista 10.6. alkaen verkkoajanvaraus hoitajan vastaanotolle laajenee. Jatkossa kaikkien Keski-Suomen hyvinvointialueen asukkaiden (pois lukien Jämsän, Kinnulan ja Jyväskylän ulkoistettujen terveysasemien asiakkaat) on mahdollista varata aika verkossa hoitajan vastaanotolle ompeleiden tai hakasten poistoon, korvien tarkastukseen kuulontutkimusta varten tai lääkeinjektioille. Aikaisemmin verkossa on voinut varata ajan hoitajalle vain osassa kuntia.

Eri potilastietojärjestelmistä johtuen eri kunnissa aika varataan eri asiointipalvelujen kautta: 

Asiointipalveluissa on varattavissa aikoja myös muiden terveyspalvelujen tietyille vastaanotoille. Listaus kaikista verkossa varattavissa olevista ajoista sekä muista digitaalisista asiointimahdollisuuksista löytyy verkkosivulta hyvaks.fi/asioi-sahkoisesti.

Verkkoajanvaraus sujuvoittaa hoitoon pääsyä ja ajan voi varata silloin kun asiakkaalle itselleen sopii. Ajan voi varata vuorokauden ympäri, eikä se vaadi puhelinsoittoa. Digitaalisten asiointimahdollisuuksien laajentaminen on osa hyvinvointialueen strategian mukaista toimintaa, jota kehitetään jatkuvasti perinteisten asiointikanavien rinnalla.