Hyppää pääsisältöön

Puhelinlinjat ovat ruuhkautuneet useilla Keski-Suomen hyvinvointialueen terveysasemilla Lifecare-potilasjärjestelmässä ilmenneen hitauden vuoksi.

Lue lisää.
Ammattilaisen käsi asiakkaan kädessä.

Uutinen

Keski-Suomen hyvinvointialueen henkilökohtaisen avun keskus aloittaa toimintansa 17.4. 

12.4.2023

Henkilökohtaisen avun keskus aloittaa toimintansa Keski-Suomen hyvinvointialueella maanantaina 17.4. Keskus palvelee keskisuomalaisia henkilökohtaisen avun työnantajia ja avustajia. 

Henkilökohtainen apu on henkilölle välttämätöntä apua tavanomaiseen elämään liittyvissä toimissa. Se on vammaispalvelulain mukaista palvelua, johon palvelun myöntämiskriteerit täyttävällä vaikeavammaisella henkilöllä on oikeus. Hyvinvointialueella henkilökohtaista apua koordinoi 17.4.2023 alkaen henkilökohtaisen avun keskus (Havu-keskus).  

– Henkilökohtaisen avun keskus yhtenäistää käytänteet ja toimintatavat koko Keski-Suomen hyvinvointialueella. Tämä tekee henkilökohtaisen avun työnantajien ja avustajien ohjauksesta ja neuvonnasta yhdenvertaisempaa, toteaa vs. palveluvastaava Jari Friman henkilökohtaisen avun keskuksesta.   

Henkilökohtaisen avun keskus sijaitsee Jyväskylässä, ja siellä työskentelevät ammattilaiset palvelevat asiakkaitaan puhelimitse ja sähköisesti sekä jalkautumalla asiakkaiden luokse. Henkilökohtaisen avun keskuksen palvelut ovat helposti saavutettavissa ja helppokäyttöiset. Asiakasosallisuuden työryhmä on tuonut mukaan asiakkaan näkökulmaa ja ollut kehittämässä keskuksen palvelusisältöjä entistä asiakaslähtöisemmäksi. Keskuksen toimintaa on ollut valmistelemassa Keski-Suomen hyvinvointialueen Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma. 

Keskuksesta apua henkilökohtaisen avun työnantajamalliin 

Henkilökohtaisen avun keskuksen ammattilaiset auttavat ja tukevat työnantajamallin mukaan toimivia työnantajia ja heidän työntekijöitään. Työnantajamalli tarkoittaa sitä, että vammainen henkilö palkkaa henkilökohtaisen avustajansa itse ja toimii siten hänen työnantajanaan ja työnjohtajanaan. Keskus esimerkiksi ohjaa ja neuvoo henkilökohtaisen avun työsopimuksen osapuolia työsuhteeseen liittyvissä asioissa.  

Henkilökohtaisen avun keskuksen ammattilaiset tarjoavat asiakkailleen:  

  • Neuvontaa ja opastusta  
  • Käytännön tukea työnantajuuteen liittyvien lomakkeiden täyttämisessä 
  • Avustajavälitystä
  • Tietoa, ohjeistusta, koulutusta sekä vertaistukea
  • Kotikäyntejä ja henkilökohtaisia tapaamisia ajanvarauksella
  • Digitaalisia palveluja sujuvan asioinnin mahdollistamiseksi 

Henkilökohtaisen avun keskus palvelee lisäksi hyvinvointialueen kuntien työntekijöitä. Keskus tarjoaa tietoa ja neuvoa myös yhdistyksille ja muille verkostoille henkilökohtaiseen apuun liittyen.

Henkilökohtaisen avun hakuprosessit säilyvät keskuksen toiminnan aloituksesta huolimatta ennallaan. Henkilökohtaiseen apuun oikeutettu henkilö hakee tukea jatkossakin oman asuinalueen vammaispalveluista, ja hänen palvelukokonaisuudestaan vastaavat ammattilaiset toimivat edelleen hänen lähityöntekijöinään. 

Henkilökohtaisen avun keskuksen yhteystiedot: 

Henkilökohtaisen avun keskus / Vammaispalvelut 
Keski-Suomen hyvinvointialue 
Ylistönmäentie 33 C 
40500 Jyväskylä 

p. 014 266 3906, arkisin klo 9–10, muussa tapauksessa vastaamme puheluihin työtilanteen mukaan, voit myös jättää viestin vastaajaan. 
sähköposti: havu.keskus(at)hyvaks.fi  

Lisätietoa ja lomakkeet löydät Keski-Suomen hyvinvointialueen henkilökohtaisen avun keskuksen verkkosivuilta

Lisätietoja: 

  • Jari Friman, vs. palveluvastaava, henkilökohtaisen avun keskus, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 544 5191, jari.friman(at)hyvaks.fi 

  • Mari Mäkelä, projektityöntekijä, vammaispalvelut ja henkilökohtainen apu, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma, Keski-Suomen hyvinvointialue, p. 040 613 9653, mari.makela(at)hyvaks.fi