Hyppää pääsisältöön

Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät useimmin kysyttyjä kysymyksiä Keski-Suomen hyvinvointialueen valmisteluun liittyen.

Jäikö kysyttävää? Ole meihin yhteydessä palautelomakkeen kautta. 

Palvelut

Mikä muuttuu 1.1.2023 alkaen?

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluiden järjestämisestä vastaa 1.1.2023 alkaen Keski-Suomen hyvinvointialue. Keski-Suomen kunnat eivät enää vastaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluiden järjestämisestä.

Mihin otan yhteyttä 1.1.2023 alkaen?

Terveys- ja sosiaaliasemien puhelinnumerot säilyvät pääosin samana. Mahdollisista puhelinnumeromuutoksista tiedotetaan palvelukohtaisesti. Päivitysapunumero 116 117 sekä hätänumero 112 toimivat kuten ennenkin.

Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivu on hyvaks.fi. Voit asioida myös verkossa, Keski-Suomen digitaalisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessa, osoitteessa omaks.fi. Tunnistautuneen asiakkaan terveyspalvelut on suunnattu tällä hetkellä (2022) Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten julkisten terveysasemien asiakkaille. Sosiaalipalvelut ja yleiset neuvontapalvelut ja ovat avoimia kaikille keskisuomalaisille.

Missä asioin?

Keski-Suomen terveys- ja sosiaaliasemat, Sairaala Nova ja muut palvelupisteet säilyvät samana. Voit asioida myös verkossa osoitteessa omaks.fi.

Jatkuvatko palvelut ja pääsenkö ammattilaiselle kuten ennenkin?

1.1.2023 alkaen palvelut jatkuvat kuten ennenkin

Voinko asioida edelleen tutun, oman ammattilaiseni kanssa esimerkiksi lastensuojelussa tai vammaispalveluissa?

Pääosin tuttu, oma ammattilainen jatkaa samassa, tutussa toimipaikassa.

Mitä digitaalisia eli sähköisiä palveluja on saatavilla?

Omaks.fi on Keski-Suomen digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus. Tunnistautuneen asiakkaan terveyspalvelut on suunnattu tällä hetkellä (2022) Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten julkisten terveysasemien asiakkaille. Sosiaalipalvelut ja yleiset neuvontapalvelut ovat avoimia kaikille keskisuomalaisille. Omaks.fi on tarkoitus laajentua koko Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakkaille.

Omaolo.fi on kansallinen, sosiaali-, terveyden- ja suun terveydenhuollon sähköinen palvelu- ja asiointikanava, joka tukee oma- ja itsehoitoa sekä auttaa arvioimaan hoidon tai palvelun tarvetta. Palvelu tarjoaa muun muassa maksuttomia hyvinvointivalmennuksia ja oirearviota.

Omakanta.fi-palvelussa näet omat terveystiedot ja reseptit, voit pyytää reseptin uusimista sekä tallentaa elinluovutus- ja hoitotahdon. Omakannassa on saatavilla myös Euroopan unionin koronatodistus.

Miten valinnan vapaus jatkuu Keski-Suomen hyvinvointialueella? Voinko vaihtaa terveysasemaa myös kuntarajojen ulkopuolelle?

Uudistuksessa ei muuteta voimassa olevaa valinnanvapausjärjestelmää. Voimassa olevan terveydenhuoltolain mukaan sinulla on mahdollisuus valita se julkinen perusterveydenhuollon yksikkö, josta saat palvelun. Voit myös laissa säädettyjen edellytysten mukaisesti valita, mihin erikoissairaanhoidon yksikköön hakeudut. Mikäli julkinen järjestäjä tarjoaa palvelusetelivaihtoehtoja yksityiselle palveluntuottajalle, voit valita tarjolla olevista yksityisistä palveluntuottajista.

Mistä ambulanssi tai paloauto tulee jatkossa?

Ensihoidon ja pelastuslaitoksen toimipisteiden sijaintiin ei tule muutoksia. Ambulanssit ja paloautot tulevat paikalle samoista toimipisteistä kuten ennenkin.

Siirtyvä henkilöstö

Mikä on palkkaharmonisaatio ja miksi se tapahtuu?

Palkkaharmonisaatio joudutaan tekemään, koska sopimusten perusteena on yleisesti samoissa tehtävissä sama palkka. Palkkaharmonisaation tarkka aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Säilyykö oma työpaikka ja työpiste siellä, missä ne nyt ovat? Entä esihenkilötyö?

Tässä vaiheessa on tiedossa, että työt jatkuvat kuten ennenkin 1.1.2023.

Tuleeko hyvinvointialueelle intranetiä?

Tulee, hyvinvointialueen intranet on rakenteilla ja tavoitteena on saada se henkilöstön käyttöön heti hyvinvointialueen alusta alkaen.

Järjestetäänkö henkilöstölle infotilaisuuksia?

Koko henkilöstölle halutaan järjestää tilaisuuksia, jotta voidaan puhua ja keskustella yhdessä. Kaikki henkilöstölle suunnatut tapahtuma-ajat löytyvät hyvaks.fi/henkilosto -sivun "Tulevat tapahtumat henkilöstölle" -osiosta.

Introissa muistutetaan myös jokaisesta tilaisuudesta erikseen. Kaikki tilaisuudet järjestetään Teams Live-lähetyksinä ja ne tallennetaan. Viimeisin tallenne löytyy aina yllä mainitulta Henkilöstö-sivulta. 

Mitä käy henkilökohtaisille lisille hyvinvointialueelle siirryttäessä?

Henkilökohtaiset lisät siirtyvät sellaisenaan hyvinvointialueille paitsi, jos ne ovat esim. määräaikaisia ja päättyvät tämän vuoden lopulla luovuttavissa organisaatioissa. Jatkossa palkkajärjestelmään voi tulla muutoksia, siis rakenteellisesti kokonaispalkan sisällä. Kokonaispalkka pysyy entisellään, jos tehtävien vaativuus ei muutu.

Onko hyvinvointialueella ja sen valmistelulla kirjaamoa? Mitkä ovat valmistelun yhteystiedot?

Hyvinvointialueella on kirjaamo. Sen sähköpostiosoite on kirjaamo(at)hyvaks.fi.

Yhteystiedot ja esimerkiksi ostolaskutiedot löydät täältä.