Hyppää pääsisältöön

Suoramaksut, e-laskut ja käteismaksut

Keski-Suomen alueen sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi siirtyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen hoidettavaksi 1.1.2023 alkaen. Tämä aiheuttaa muutoksia myös laskutukseen sekä suoramaksujen ja e-laskujen välittämiseen.

Asiakkaiden on laadittava itse uusi suoramaksusopimus pankin kanssa. Pankissa tehtävät suoramaksu- ja e-laskutilaukset eivät siirry automaattisesti uudelle laskuttajalle eli Keski-Suomen hyvinvointialueelle.

Suoramaksu- ja e-laskun valtuutuksen voi tehdä verkkopankissa itsenäisesti

Keski-Suomen hyvinvointialuetta koskevan suoramaksu- tai e-laskutilauksen voi tehdä jo etukäteen, vaikka varsinainen Keski-Suomen hyvinvointialuetta koskeva laskutus on käynnistymässä vasta vuoden 2023 puolella.

Valtuutuksen tekeminen verkkopankissa

  1. Tarvitset henkilötunnuksen: Aiemmin suoramaksusopimukseen on vaadittu laskun numero tai asiakasnumero, mutta nyt se onnistuu henkilötunnuksella eli olemassa olevaa laskua ei tarvita.
  2. Etsi verkkopankista Keski-Suomen hyvinvointialueen laskuttajatunnus:

Etsi verkkopankista Keski-Suomen hyvinvointialueen laskuttajatunnus tai y-tunnus 3221318-2. Nämä kattavat kaikki hyvinvointialueelta tulevat laskut.

Valtuutuksen jälkeen suoramaksupalvelu toimii kuten ennenkin, mutta huomioittehan, että alussa saattaa esiintyä pieniä viiveitä laskuttajan aikatauluista johtuen.

Valtuutuksen tekeminen pankissa

Neuvontaa suoramaksusopimuksen osalta voit tiedustella omasta pankistasi.

  • Laskuttajan nimi : Keski-Suomen hyvinvointialue
  • Laskuttajan y-tunnus: 3221318-2
  • Laskuttajan tilinumero IBAN : FI42 5290 0220 7695 80
  • BIC: OKOYFIHH
  • Laskutusaihe: laskutus
  • Suoramaksun yksilöintiviite: henkilötunnus (HETU)

Esimerkit Osuuspankista ja Nordeasta:

Osuuspankin asiakas, voit tehdä valtuutuksen seuraavasti:

  • Puhelimitse senioreiden asiakaspalvelussa 010 252 9627, palvelu auki arkisin klo 9–16
  • Puhelimitse OP:n asiakaspalvelussa 0100 0500, palvelu auki arkisin klo 8–16
  • tai käymällä lähimmässä OP:n konttorissa

Puhelun hinta: 0,0835 €/puhelu + 0,167 €/min. Hinta koskee myös jonottamista.

Nordean asiakas, voit tehdä suoramaksuvaltuutuksen seuraavasti:

  • Nordea Asiakaspalvelussa soittamalla 0200 3000 (pvm/mpm) ma–pe klo 8–20 ja la–su klo 10–16
  • Senioreiden asiakaspalvelussa, kun soitat Nordea Asiakaspalveluun ja valitset numeronäppäimellä nolla  
  • tarvittaessa voit varata ajan konttoriin soittamalla Nordean Asiakaspalveluun.

Käteismaksupiste

Hyvinvointialueen käteismaksupiste sijaitsee Sairaala Novan vieressä olevassa F2-rakennuksessa, -1-kerroksessa (Hoitajantie 1, 40620 Jyväskylä). F2-rakennus sijaitsee sairaalan Nova 2 -sisäänkäyntiä vastapäätä. Samassa tilassa sijaitsee myös Sairaala Novan kirjaamo.  

Käteismaksupiste on avoinna maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 10–12. Voit maksaa käteismaksupisteellä hyvinvointialueen laskuja käteisellä tai pankkikortilla.